Vores rundrejse i Indien

En bus i Rajasthan fuld af skolepiger.

Vores yoga rundrejse foregår i Indiens vel nok smukkeste delstat, det farverige Rajasthan. Navnet betyder kongernes land og er stadig, den dag i dag hjemsted for et utal af royale slægter.

På vores rundrejse indkvarterer vi os i nogle af disse familiers paladser, der ligger spredt udover området. Vi har udvalgt stederne med omhu, således af afstandene mellem dem ikke er for store.

Når vi bevæger os ud af vores hoteller møder vi Indien i øjenhøjde. Det betyder at vi transporterer os side om side med inderne, i lokale busser og tog. Vi har rigelig med tid, både på vores rejsedage og ind imellem, så vi kan få et direkte møde med Indien, langt fra de kogende turistcentre.

Rejsens form

Vores yoga rundrejse har karakter af en moderne pilgrimsrejse. Vi rejser let og i øjenhøjde med landet der omgiver os. Vi beyntter lokale transportmidler, og når vi er på vejen spiser vi side om side med inderne. Vi er deres gæster.

Vi bevæger os væk fra de etablerede turistruter, ud for at opleve det Indien som de fleste rejsende springer over. Vi lader os røre af hverdagen og finder ind i den rytme som får dette storslåede land til at hænge sammen.

Men Indien er meget mere end støvede landeveje og oldgammel kultur. Indien er et moderne land med god mobildækning og hoteller med høj komfort.

Vores rute er lagt på en sådan måde, at vores rejsedage altid ender på et lækkert hotel. Vi har udvalgt 3 gamle paladser der er blevet ombygget til luksuriøse hoteller af international standard.

De udgør vores faste baser hvorfra vi kan udforske området.

På denne måde får vi det bedste af to verdener; det direkte og autentiske møde med Indien som det faktisk ser ud, og samtidig vores ’heller’ midt i al virvaret, med rigelig komfort og forkælelse til at vi kan fordybe os yderligere i vores yoga.

Denne kombination af en fast yogapraksis og en rundrejse, styrker begge dele.

Dagsprogram

Afrejse

Vi rejser fra København tidligt på aftenen og flyver uden stop, natten igennem mod vores mål; Indien.

Dag 1

Vi lander i Delhi tidligt om morgenen, og finder vores hotel i den gamle bydel Paharganj.

Delhi er en hektisk by, og vi bruger dagen på at akklimatisere os. Vi finder en god tagterrasse eller park, og ruller vores yogamåtter ud. Så er vi fremme!

Dag 2

Vi vågner med byen og solen, og laver morgenyoga med udsigt over bydelen og lydene fra gaden. Efter en let morgenmad finder vi frem til togstationen.

To timers togtur senere ankommer vi til Loharu som ligger på grænsen til Rajasthan. Her finder vi en lokal dhaba hvor vi spiser frokost, før vi ad landevejene krydser ind i Rajasthan. Det kommer til at tage os et par timer yderligere i lokale busser, før vi når frem til vores prægtige hotel på fortet i Mandawa.

Her vasker vi rejsestøvet af os og samles til eftermiddagsyoga hvor vi fordøjer vores første rejsedag i Indien. Vi er helt sikkert mætte af de mange indtryk og vores møde med Indien på Indiens præmisser.

Dag 3-5

Vi begynder dagene med morgenyoga. Vi vækker vores kroppe og vores sind, og er så små begyndt at finde os til rette i Indien.

Vi er fri til enten af benytte hotellets faciliteter eller drage ud med vores rejseleder og opleve landskabet der omgiver os. Mandawa er en ganske lille by med omkring 30.000 indbyggere, men der er rigeligt at opleve.

Om eftermiddagen samles vi igen til eftermiddagsyoga, før vi over aftensmaden snakker om de oplevelser vi har haft. Hver for sig eller sammen.

De sene aftener benyttes enten til at fortsætte samtalerne, eller til fordybende aftenmeditationer og afspændinger.

Castle Mandawa, Mandawa Rajastahn Indien
En familie foran deres hus i Varanasi i Indien
Indisk fort i Rajasthan

Dag 6

Vi er nu kommet godt til rette i vores daglige yogapraksis og begynder at føle os hjemme i det til tider hektiske indiske hverdagsliv.

Efter dagens morgenyoga og morgenmad pakker vi vores rygsække og ruller yogamåtterne sammen. Landevejene venter.

Vi drager ud med løftede pander og åbne hjerter. Som en lille gruppe pilgrimme går vi ind i det indiske flow og finder vores vej østpå mod vores næste stop Neemrana.

Men vi skynder os ikke. Vi har hele dagen til at tilbagelægge de omkring 160 km, og vi sørger for at opleve det landskab vi rejser gennem.

Ud på eftermiddagen når vi frem til Neemranas historiske palads. Vi vil være trætte, men også rigere. Når vi har vasket landevejene af os, samler vi vores energi til eftermiddagsyogaen og finder os til rette i restauranten, før vi finder vores dejlige senge.

Dag 7-8

Vores yogapraksis med morgen- og eftermiddagsyoga danner rammen om vores rejse, men vi er også kommet for at opleve Indien. Dagene i Neemrana er fri til at vi kan besøge nogle af de små landsbyer i området.

Det er dog også helt legitimt at tilbringe store dele af sin tid ved poolkanten og nyde dette fantastiske 4-stjernede Heritage-hotel.

Vi nyder livet på landet og de venlige indere der omgiver os.

Dag 9

Vi har fået hvilet godt ud i Neemrana og er nu klar til at begive os videre i det nordlige Rajasthan.

Vi pakker os igen sammen og drager videre på vores lille pilgrimstur. Denne gang er målet den lille landsby Kesroli i nærheden af Alwar. Her skal vi tilbringe de næste 4 nætter på det imponerende Hill-Fort Kesroli der er fra det 14. århundrede.

Som på vores øvrige rejsedage er distancen overkommelig. Vi kan betragte det som en lille ekskursion ud i, og gennem Indien. Vi skal drikke krydret thé, kaldet masala chai, smage på lækkerier fra de sælgende og suge det uturistede Indien til os.

Dag 10-12

Vi vil nyde udsigten over landskabet fra vores fort i Kesroli. Dagene starter og slutter med yoga, og vi får helt sikkert lyst til at drage ud for at undersøge egnen.

Rejselederen vil arrangere en udflugt ind til den nærliggende by Alwar, som huser lidt under en halv million mennesker. En lille provinsby i indisk sammenhæng. Måske er der stemning for at tage en tur til det lille tigerreservat Sariska som ligger lige i nærheden.

Dag 13

Efter morgenyoga og morgenmad spænder vi, for sidste gang på denne rejse vores rygsække på og vinker farvel til Rajasthans farvestålende liv.

Vi hopper på et tog i Alwar, og kører tilbage op mod Delhi og vores rejses udgangspunkt. Selvom vi er blevet vant til livet på kanten af ørkenen, bliver det dejligt at vende tilbage til en ægte storby med alle dens muligheder.

Dag 14

Heldigvis afgår vores fly ikke så tidligt at vi har travlt. Vi begynder vores sidste dag med morgenyoga og morgenmad, og der er helt sikkert også tid til en sidste kop dampende masala chai.

Vores flyvning hjem er igen behagelig og uden mellemlandinger, og vi ankommer i København ud på aftenen.